Hund till barn - en trygg vän

Assistanshund för psykisk hälsa till barn och ungdomar är Assistanshundskolans specialitet. Dessa hundar är experter på att skapa trygghet, lugn och empati. Att engagera sig i hundens omvårdnad och träning får barnet att känna sig behövd och delaktig i något betydelsefullt.

År 2013 lanserade Assistanshundskolan sin egen kompishund, en hund speciellt framtagen för barn med olika typer av funktionsnedsättningar. Succén blev ett faktum och dessa hundar och barn har sedan dess kommit att ligga oss särskilt varmt om hjärtat.

Med tiden har assistanshundar för barn blivit betydligt vanligare, och konceptet kompishund har vidareutvecklats. Tjänstehundar för barn inom NPF området benämns numera som assistanshund för psykisk hälsa.

Hundens främsta uppgift är att ge barn med särskilda behov en ökad trygghet i vardagen. När vi klappar en hund utsöndras oxytocin, ett hormon som får oss att må bra. Att ha en egen fyrbent kompis kan skapa trygghet, lugn och empati. Att engagera sig i hundens omvårdnad och träning får barnet att känna sig behövd och delaktig i något betydelsefullt.

Vår fyrbenta kompis är mycket mer än bara en sällskapshund. Den är noggrant utvald, både för rollen som assistanshund, och för att passa in i just er familj. Den är tränad att fungera väl i alla tänkbara miljöer, och kommer dessutom att tränas i några mer specifika moment. Ett sådant exempel kan vara att kunna sändas till barnet för att där lägga huvudet i knät, när man som närstående ser att barnet kan behöva tröst och närhet.

I samband med att hunden flyttar till er påbörjas den mycket viktiga samträningen, allt för att ge barn och hund den allra bästa starten på deras alldeles speciella vänskap!

Många är de familjer som vittnat om ett liv före och ett liv efter hundens ankomst. Att hunden påverkat både barnet och hela familjen i en riktning de inte trodde var möjligt.

Varmt välkommen att kontakta oss för mer information!