Vi är Assistanshundskolan

Assistanshundskolan drivs av tre kvinnliga företagare med bred kompetens inom området ”hundar som hjälpmedel”. Assistanshundskolan föder upp och utbildar hundar som är redo att hjälpa personer med olika slags funktionsnedsättningar. Dessa fantastiska hundar bidrar till ett ökat välmående, såväl fysiskt som psykiskt!

Företagen inom Assistanshundskolan har en egen avelsverksamhet, inom rasen labrador retriever, där vi ständigt strävar efter att ta fram hundar som har just de egenskaper vi värdesätter hos en assistanshund.

Våra hundar växer upp i väl utvalda fodervärdsfamiljer, och fostras redan från valpstadiet för att kunna fungera på bästa sätt i sin blivande yrkesroll. Självklart håller de en hög standard även medicinskt. En annan viktig del av vårt arbete är att samträna hundarna med deras nya förare, allt för att ekipaget ska fungera tillsammans som ett väl sammansvetsat team!

Vi på Assistanshundskolan har tillsammans en unik kompetens, både inom området hund och inom området människor med särskilda behov. Vi har alla en mångårig erfarenhet av att arbeta med människor med funktionsnedsättningar, som hjälp och stöd i deras strävan att bli mer självständiga och därigenom kunna leva livet fullt ut!

Vi har sedan 1990-talet arbetat med att dressera assistanshundar. Vi har alla en bakgrund i den anrika Hundskolan i Sollefteå AB. Vi är idag Sveriges största leverantör av ledarhundar och tillsammans har vi tränat hundratals assistanshundar.

Nu utökar vi på allvar verksamheten till att aktivt även ta fram assistanshundar till personer med andra funktionsnedsättningar. Vi är glada att kunna erbjuda ett fantastiskt hjälpmedel till de personer som värdesätter dessa hundars unika funktion. Vi är övertygade om att våra hundar är här för att stanna!

Övriga samarbetspartners

Hagatorpets Hund & Katt
Synskadades Riksförbund
Svenska Brukshundklubben

Carin Sandersnäs

Göta Hund

Carin Sandersnäs äger Göta Hund AB, som är 1 av 3 bolag som utgör Assistanshundskolan. Carin bor i Kullavik, strax söder om Göteborg. Hon har tränat olika slags assistanshundar sen mitten av 90-talet. Carin är utbildad tjänstehundsdressör med inriktning mot ledar- och rehabhundar vid ”Dressörsskolan” (2-årig eftergymnasial utbildning i Sollefteå). När den anrika Hundskolan i Sollefteå 1999 startade ett projekt med utbildning av så kallade rehabhundar (föregångare till dagens assistanshundar), var Carin med och utformade, utbildade och fixade examen med projektets första hundar!

2014 – 2015 tog Carin chansen att fördjupa sig i ämnet syn och utbildade sig till synrehabiliterare. Carin har många års arbetslivserfarenhet som pedagog inom olika slags verksamheter. Idag framförallt som instruktör och lärare i samband med inskolning av verksamhetens utbildade hundar till deras nya förare, men också under sin tid som synpedagog på Fristad folkhögskola.

Inom ämnet hund är mentalkunskap Carins favoritområde. Hon är utbildad figurant och testledare för MH (mentalbeskrivning hund) samt BPH (beteende- och personlighetsbeskrivning hund). Under alla år som aktiv hundägare har Carin tränat och tävlat i många olika grena med sina privata hundar: Bruks, lydnad, rallylydnad, agility, viltspår och nosework. De privata hundarna var på nittiotalet av rasen boxer. Nu mer är det bostonterrier som gäller.

Jenny Lindgren

Expose Ledarhundar

Jenny Lindgren är utbildad tjänstehundsdressör vid Hundskolan i Sollefteå, med speciell inriktning mot ledarhundar och rehabhundar (ett projekt med hundar liknande servicehundar som under en tid fanns vid HS i Sollefteå AB).

År 2000 började Jenny arbeta som ledarhundsdressör vid Blindeforbundets forerhundskole i Norge, och sedan år 2001 har hon utbildat ledarhundar och andra typer av assistanshundar i Sverige. Den första tiden som anställd vid Hundskolan i Sollefteå och sedan år 2007 som samarbetspartner till övriga medlemmar i den då nybildade Assistanshundskolan. Jenny bedriver idag egen avel av rasen labrador retriever och är ofta anlitad av Synskadades riksförbund som instruktör på kurser för ledarhundsförare.

I övrigt är Jenny utbildad förskollärare, och arbetet med att erbjuda hundar till barn och unga med olika funktionsvariationer ligger henne extra varmt om hjärtat. Hon har ett stort intresse för att se vilken nytta och glädje våra hundar kan ge till människor i alla livets skeden. Tidigare ansvarade hon för de besökshundsekipage som tjänstgjorde inom demensvården i Säters kommun.

Anette Johansson

DISA

Anette Johansson började arbeta på heltid med hund på Hundskolan i Sollefteå 1995. 1997 startades det egna företaget DISA Dogs in Service & Aid där Anette sedan dess har utbildat ett större antal ledarhundar och övriga assistanshundar. Genom åren har även en egen avel av labrador retriever byggts upp under kennelnamnet Käppastans, hundar som sedan utbildas inom verksamheten.

Sedan 2005 levererar Anette, tillsammans med kollegorna i Assistanshundskolan, ledarhundar åt Synskadades Riksförbund samt övriga assistanshundar åt privatpersoner, och är anlitad som instruktör på kurser och utbildningar.

Anette har avklarat en universitetsutbildning inom bl.a. psykologi, magisterutbildning inom synpedagogik samt kurser inom specialpedagogik inom området npf. Inom ämnet hund är avel och hundens mentala egenskaper det stora intresset.